woensdag 19 augustus 2015

SAIL... wie legt het mij uit?

Kan iemand mij uitleggen welk gen ik mis? Want met de beste wil van de wereld kan ik, op eigen kracht, niet begrijpen wat er zo leuk is aan bootjes. 

Tenzij je natuurlijk zelf in een bootje vaart, in alle rust, met een lekker zonnetje, stokbroodje, biertje en natuur om je heen. Maar niet als er nog drieduizend andere bootjes om je heen varen tegen de grijze achtergrond van een haven. 

Vijf jaar geleden trok SAIL 1,7 miljoen bezoekers. Dat is ongeveer een tiende van de gehele Nederlandse bevolking. En die cijfers 'vielen tegen'. Sommige bootjes worden in de media zelfs aangekondigd als rocksterren. Van deze feiten valt mijn mond wijd open. Als ik een kanaal zie dat volgepakt ligt met bootjes, is de eerste gedachte die in mij opkomt: 'Omfietsen; dit gaat heel lang duren bij de brug.' Voor mij is het alsof ik in een hele drukke spits naar de A4 zit te kijken, maar dan met bootjes: één grote volgepropte chaos.

Volgens sommige mensen is SAIL zo populair omdat het slechts één keer in de vijf jaar plaatsvindt. Maar als ik één keer in de vijf jaar een skelteroptocht organiseer, dan denk ik niet dat daar 1,7 miljoen bezoekers op afkomen. Dus de frequentie van het evenement kan niet de doorslaggevende reden van het succes zijn. Wat dan wel??

Ok, het NK waterfietsen. Dat is een element waar ik iets bij kan bedenken. Het is sportief, er zit een wedstrijdelement en dus enige vorm van spanning in. Daarnaast is het enigszins ludiek te noemen. Maar daarmee is het voor mij ook wel een beetje gezegd.

Dat maakt mij ook wel een klein beetje onzeker. Ik heb stiekem een beetje zo'n gevoel dat ik er niet meer bij hoor, ofzo. Omdat ik het niet snap. Het gevoel dat ik buiten de boot val, zeg maar. Zoals ik al zei: waarschijnlijk mis ik een soort 'bootjesgen'. Of is het aan te leren?

Voor iedereen die dit gen wel heeft: no offence, jullie zijn waarschijnlijk in de meerderheid. Het ligt niet aan jou, maar aan mij. Leg mij alsjeblieft uit welk gen ik mis. En natuurlijk heel veel plezier dit weekend!